Friday, March 25, 2011

Jom muhasabah..!!

Bismillah...

19 September 2010 - 25 Mac 2011....

Mengimbau kembali 6 bulan yang lalu,
saat pertama kali aku menjejakkan kaki di bumi 'revolusi' ini,
terasa segalanya begitu asing bagiku,
Sesuatu yang tidak pernah tergambar di benak fikiranku...
Angin yang menghembus juga, begitu kasar rasanya...
Entahlah... lain benar rasanya disini...
tapi, kelainan itulah yang aku jadikan modal untuk menimba sebanyak mungkin ilmu di bumi anbia' ini...
Kupasakkan sekukuhnya keyakinan dan tekad di hati, agar 6 tahun setengah aku di sini, aku bisa menjadi manusia.
Aku bisa mengenal hakikat penciptaan aku sebagai khalifah di muka bumi ini...
Dan langkah pertama aku mulakan...dengan 1001 keazaman....


dan kini....
6 bulan telah berlalu...
6 bulan!! Bukan tempoh yang pendek, bukan tempoh yang singkat,
namun segalanya berlalu bagai angin pagi yang menderu...
dan kini masanya untuk aku bermuhasabah...
meneliti kembali di manakah janji dan azam yang telah aku bina suatu ketika dahulu..
pabila diteliti kembali hasil yang telah aku perolehi sepanjang 6 bulan di sini...
aku menangis sendirian,
DAN tangisan ini BUKANLAH tangisan sebuah kejayaan,
rasanya 6 bulan telah aku habiskan begitu sahaja,
mungkin aku pada 6 bulan dulu tidak banyak bezanya dengan aku yang sekarang..
dan itulah yang merisaukan aku..
entah ke mana terbangnya semangat aku yang dahulu,
entah ke mana hanyutnya azam yang aku pasakkan..
ia berlalu begitu sahaja. Meninggalkan aku yang masih terkial-kial di sini...

DAN kini tiba masanya...
bukan mereka sahaja yang bisa ber'revolusi'...
bukan mereka saja yang bisa berubah...!!
aku juga tidak harus ketinggalan...

' ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubahnya sendiri'....

ingin ku panaskan kembali semangat yang pernah bernyala suatu ketika dahulu,
ingin ku perbaharui kembali niat yang terpasak di dada..
agar masa mendatang terus aku hadapi dengan cemerlang...
akan ku pastikan suatu hari nanti,
pulangnya aku bukan hanya menggengam segulung ijazah kedoktoran...
tetapi bersama-sama selaut ilmu di dada...
ilmu yang bukan hanya menjanjikan kejayaan di dunia...
bahkan juga di akhirat
insyaALLAH...

4 comments:

  1. pergh..bru ku taw abg ensem ny ade blog..

    ReplyDelete
  2. kawan gua kata,
    ijazah terbaik datangnya dari jalanan,
    dari pengalaman bercakap dan bersalaman.

    lagi jauh lu berjalan,
    lagi dekat lu dekat ijazah terbaik.
    Insha Allah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...